Monday, March 16, 2009

Tayangan muvi (akhawat)

Ada apa dengan filem TAKEN?

Memang menggemparkan.. dari bayt tafaquh Muhsineen bertukar menjadi pawagam Muhsineen. Siapa boleh elak, sekiranya akhawat irbid berkumpul. Yang muram bertukar ceria, yang penat jadi bersemangat, yang "bad mood" pun jadi overexcited!.. Inilah nikmat ukhuwah. Semuanya hasil asbab "TAKEN" dan tentunya aturan Allah s.w.t.

Mari kita lihat komen-komen dari pengunjung....

"Movie yang dipilih bertepatan dengan masa n target. Tahniah!"

"Tak dinafikan banyak unsur-unsur yang tak best, tapi mesej jelas dan tercapai. Sangat LEBIH BERHATI-HATI akibat teringat akibat cerita hari tu.."

"Program yang sangat menarik n lain dari yang lain. Dapat mendekati ahli PERMAI dari sudut yang berbeza dan menarik disamping dapat menyampaikan mesej secara tak langsung... inshaAllah lebih berkesan=).."

"Cerita tu best, banyak pengajaran. Contohnya kasih sayang dengan family, etika bermusafir, kejujuran pada orang lain, jangan mudah percaya kat orang asing.. Rasanya patut bagi syabab tengok jugak, supaya bagi diorang sedar sikit peranan diorang- MURAQIB. Kalau ikut waqi3 sekarang, syabab makin amek remeh hal ni.."

"Alhamdulillah program ni telah memberi kesedaran betapa pentingnya menjaga keselamatan. Walau dalam apa jua situasi sekalipun.. hargailah sebuah nyawa kerana tiada nilai yang dapat menggantikannya.."

"Filem tu ok, banyak jugaklah aspek2 yg berkaitan dgn kita ada dlm filem tu yg perlu diberi keutamaan , terutama aspek KESELAMATAN kita berada di negara orang ni.. mungkin juga sebagai peringatan, bagus.. Saya setuju sekiranya diadakan lagi tayangan sebegitu dalam pelbagai bentuk yg lain, coz kadang2 kita ni nak relax dan santai dlm sesuatu program yg ada manfaatnya di situ. Mungkin lain kali cari lagi tayangan lain yg blh membentuk jiwa kita, menaikkan semangat dll. Biarlah bermotif dan terisi program tu dgn slot2 yg lain lagi.. dlllah.."

Nampaknya memang banyak input yang diperoleh. Moga-moga manfaat yang diperoleh dapat diaplikasikan dalam kehidupan dalam menjadikan diri kita lebih baik semestinya, sesuai dengan acuan Allah s.w.t. Dari pihak penganjur, ingin ditegaskan disini, kami bukanlah cuba mempromosi budaya hedonisme dengan mengajak semua ahli PERMAI tengok movie..Tidak, Tidak! Apa yang ingin dibawa adalah MESEJ melalui filem tersebut.

Tak salah pergi melancong.
Asalkan bertepatan dengan Quran & Sunnah.

Tak salah nak berkasih sayang.
Asalkan melalui cara yang betul.
(dalam cerita tersebut si bapa memberikan kasih sayang pada anaknya dengan melindunginya.. tapi si ibu memberikan kasih sayang dengan menuruti segala permintaan anaknya.. )

To love is to protect.
Allah sayang kita.. sebab tu Allah buat banyak peraturan. to protect us. Sayang kita pada Allah dengan ikut guidelineNya. say no to ikhtilat tidak sihat/syarie

Tak salah nak terkuatkan suara. Hanya apabila keadaan cemas dan memerlukan. Tindakan refleks apabila tengok movie pun dimaafkan. Jadi salah apabila sengaja menguatkan suara dan mengumpat non-melayu-speakers (ARAB).

.. dan seribu pengajaran lain. Buang yang keruh, ambil yang jernih.

Bagi akhawat yg inginkan lebih banyak pengajaran namun masih belum berpeluang menontonnya, bolehlah berhubung dengan timbalan JKK PMK, Nur Atiqah Mohd Nazeri di atiq_tasnim@yahoo.co.uk

Nantikan tayangan seterusnya dari JKK Pembangunan Minda & Kendiri pada masa akan datang......

No comments:

Post a Comment