Monday, February 23, 2009

حكمة الشيوخ في حماسة الشباب



“ Oleh itu dari dahulu hingga sekarang, pemuda adalah tiang-tiang kebangkitan. Dalam setiap kebangkitan, pemuda adalah rahsia kekuatannya. Dalam setiap fikrah pemuda adalah pengibar panji-panjinya..”

- As-Syahid Imam Hasan al-Banna -

“ Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah..”

- As-Syahid Imam Hasan al-Banna -


Ya Allah, Sediakan bagi ummat ini para pemuda yang mempunyai keazaman, pengorbanan dan jihad seperti orang-orang terdahulu sebelum mereka. Semoga merekalah orang-orang yang akan mengembalikan kekuasaan daulah Islamiah, kemuliaan dan keagungan bagi ummat Muhammad..

- Dr. Abdullah Nasih Ulwan -


Kita merasa cukup gembira melihat bunga yang sedang mekar itu (generasi muda). Kita benar-benar menghargai, menyanjungi dan menyintai mereka dan kita bertanggungjawab terhadap mereka. Kita wajib mengemukakan pengalaman-pengalaman kita supaya mereka bermula di mana kita telah sampai, supaya sempurnalah percantuman di antara dua generasi. Generasi yang telah tua dan generasi yang baru muncul. Kelak diharapkan mereka mewarisi amanah ini secara keseluruhan, kemurniaanya dan iltizam dengan kitab Allah s.w.t. serta sunnah Rasullah s.a.w. juga sunnah salafussoleh r.a..

- Syeikh Mustafa Masyhur -


Sesungguhnya aku amat merindui seorang pemuda yang tidak tidur lena kerana memikirkan masalah ummat..

- As-Syahid Imam Hasan al-Banna -


Golongan muda yang suci hatinya dari segala noda, bersih hatinya dari segala dosa dan menjauhi adat lapuk pusaka usang jahiliyah. Mereka dididik dengan didikan islam yang sebenar dan akidah tauhid yang sejati dan kemuliaan Islam serta berada di dalam barisan yang bersatupadu dan tersusun..

- Muhammad Ahmad Ar-Rashid -


Jangan kamu rasa rendah diri kerana mudamu..

- Ibnu Syihab Az-Zuhry -

No comments:

Post a Comment