Monday, July 6, 2009

Mahasiswa Muslim



Sumber : http://www.e-ppms.org/index.php?option=com_content&task=view&id=767&Itemid=37

Mahasiswa Muslim. Saya ingin berkongsi pengalaman berkenaan gerak kerja dan kecemerlangan seorang mahasiswa muslim. Setelah beberapa ketika berpersatuan, saya ingin simpulkan 2 kualiti yang kita inginkan apabila mahu menjana dan menggerak kecemerlangan akademik dan menggarap keupayaan berpersatuan.


Fikrah Islam.
Syarat yang pertama untuk keberjayaan mahasiswa muslim ialah pada fikrah Islamnya. Maka apakah fikrah Islam itu? Seharusnya bukan saya yang selayaknya mendefinisikannya. Namun, apa yang saya faham fikrah( fikrah dari perkataan fikir, ataupun idea. Jadi ianya bersangkutpaut dengan ideologi) Islam ialah berusaha memahami syariat, dan berusaha sedaya upaya untuk mengamalkan cara hidup Islam pada level kefahaman kita. Jadi, apabila kita berdepan dengan perkara baru, sedaya upaya kita mencari nas-nas dalam Al-quran dan Assunnah untuk kita membuat keputusan, seterusnya membuat menjalankan keputusan itu, seterusnya bertawakal kepada Allah.

Pada pengalaman saya, ramai dikalangan rakan yang mempunyai latar belakang sekolah agama ataupun berasrama penuh, mempunyai fikrah Islam yang baik dan sebahagian mereka komited sekali dengan persatuan Islam. sungguhpun begitu, terdapat juga kelemahan mereka untuk mentafsir unsur-unsur baru dan masalah-masalah baru dalam kehidupan. Sebagai contoh, ramai dikalangan muslim di asrama dahulu, cemerlang walaupun kaki tidur dan tidak pergi ke kelas. Namun begitu, apabila di universiti, mereka masih bersikap lama, walhal cabaran sudah bertambah. Ini menyebabkan walaupun sudah ada Islamic circle, sedikit sekali isu pengurusan akademik, isu pengurusan diri, penyelesaian kritis kepada masalah baru, disentuh dan diberi perhatian oleh muslim berfikrah Islam. bukan sedikit yang berfikrah Islam, lemah dalam akademik, lemah dalam aspek pengurusan persatuan Islam, gagal memanfaatkan perselisihan pandangan sebagai aspek pengayaan dalam cambah fikir, malah ramai juga tidak fokus dalam sesebuah projek.Fokus dalam sesebuah projek dan gerakkerja

Di satu sudut yang lain pula, saya berjumpa dengan sebahagian mereka yang muslim, namun begitu sudah luntur identiti muslimnya. Mereka masih menunaikan solat 5 waktu, membaca al-quran, namun untuk bersama berbincang mengenai masalah dan keperluan umat Islam setempat, mereka menjadi kaku dan tidak berminat, dek kerana fikrah lain sudah menguasai pemikiran. Fikrah ini boleh jadi bola sepak, boleh jadi hiburan, mahupun aspek kekayaan material tanpa asas agama. Namun begitu, mereka ini ramai yang fokus dalam aktiviti mereka. Mereka cemerlang dalam akademik mereka. Apabila diberi tugasan seperti menganjurkan majlis hiburan, majlis makan-makan, konsert, mereka akan berjaya melaksanakan tugasan ini. Mereka juga ada keyakinan diri dan mampu berinteraksi baik dengan rakan-rakan bukan Islam atau yang tidak sebangsa. Malah, saya merasa yakin mereka mampu untuk berjaya dalam pelajaran dan kerjaya pada masa depan, dengan fokus dan sikap yang baik.

Siapa musuh kita? Sungguh kita melihat umat Islam diratah dan dibunuh, lemahnya kita dari segala bidang. Apa sebenarnya musuh kita. Adakah mereka yang berperasangka buruk kepada Islam dan mahu menghancurkannya?. Jawapannya tidak, bukan itu musuh kita. Musuh kita selaku mahasiswa ialah “MALAS”.Ya, kita malas untuk fokus.Kita malas untuk cemerlang dalam akademik, lantas kerja-kerja berpersatuan Islam kita jadikan alasan.Kita malas memahami ideologi-ideologi lain, lantas kita kafirkan semuanya sebagai jalan pintas.Kita malas bergaul dengan rakan-rakan bukan Islam dan tidak sebangsa, lantas kita terhadkan usrah dan dakwah kita pada yang muslim sahaja.Kita malas ingin mematangkan diri, lantas menjadikan alasan untuk tidak berumahtangga.Kita malas merancang kehidupan selepas graduasi, lantas menerima sahaja tawaran kerja dari mana-mana pihak walaupun tidak bersesuaian dengan kehendak kita.

Malas adalah musuh kita.Inilah cabaran kita dalam cemerlang dalam ibadah sebagai mahasiswa. Buangkanlah sifat malasmu, ambilkan fikrah Islam dan fokus dalam kerja dan pengurusan.Itulah intipatinya!

No comments:

Post a Comment