Tuesday, March 31, 2009

Sheikh Izzudin Al-Qassam


Sumber : www.pmram.org

Nama Izzudin Al-Qassam sering kita dengari dari corong-corong radio atau kaca televisyen tambahan kebelakangan ini apabila Gaza diserang. Apa yang kita tahu ia adalah nama bagi sebuah briged, sayap kanan kepada HAMAS dan juga nama yang diberikan kepada roket buatan sendiri oleh HAMAS yang gunakan bagi menyerang Israel. Tahukah anda ia merupakan nama seorang ulama’ yang dikurniakan oleh Allah dengan syahid. Siapakah Izzudin Al-Qassam ini ? Apakah kehebatannya hingga menjadi kebanggaan kepada para pejuang Palestin ? Nama beliau ialah Muhammad Izzuddin Abdul Qadir Al-Qassam. Dilahirkan pada tahun 1882 M di Jibillah, Syria. Keluarganya amat berpegang kuat dengan ajaran Islam. Bapanya seorang guru Al-Quran yang mengajar anak-anak di kampung mereka membaca dan menghafaz Al-Quran. Beliau pernah menuntut di Universiti Al-Azhar di Mesir ketika berumur seawal 14 tahun sekitar tahun 1906. Sewaktu menuntut beliau sempat belajar daripada tokoh terkenal, Syeikh Muhammad Abduh r.anhu dan bersahabat dengan Syeikh Muhammad Rashid Redho. Semasa di zaman menuntut lagi beliau telah pun gigih melakukan usaha dakwah.
Syeikh Izzuddin Al-Qassam adalah seorang imam, guru dan juga syeikh bagi Tariqat As-Syazuliyah di Jilah Al-Adhamiyah, sebuah wilayah di bahagian utara Syria. Beliau menggunakan ilmu dan kedudukannya untuk menerangkan kepada umat bahawa tugasnya bukan sekadar asas-asas agama Islam semata-mata tetapi juga menerangkan setiap isu yang menyentuh kepentingan umat dan negara dari sudut pandangan Islam. Kepimpinannya telah menyedarkan masyarakat untuk kembali kepada Islam. Pentarbiyahan beliau telah berjaya merubah pemikiran masyarakat. Beliau juga berjaya mempamerkan kepada masyarakat makna tariqat dan tasawuf sebenarnya bahkan wirid dan ajaran tasawufnya telah berjaya menguatkan rohaninya menentang kemungkaran. Beliau juga telah menolak salah tanggap masyarakat Islam kepada tasawuf dan tariqat yang menganggap golongan tariqat dan tasawuf ini hanya duduk di masjid atau atas sejadah sambil membaca ratib tanpa mengambil tahu keadaan umat Islam.
Ketika Perancis menjajah negara Syria, beliau juga turut ikut serta dalam memerangi penjajah. Antara usahanya ialah dengan menjual rumahnya lalu membeli 34 pucuk senjata sebagai persediaan bagi menentang penjajah. Namun, perjuangan suci Syeikh Izzuddin dikhianati oleh revolusi pimpinan Ibrahim Hanano yang menyerahkan Syria kepada penjajah dan menangkap para pejuang. Revolusi tersebut berakhir dengan berlakunya pertempuran Melson pada tahun 1920. Perjuangan di Syria menjadi semakin rumit apabila penjajah Perancis menjatuhkan hukuman mati kepadanya. Beliau hanya mempunyai dua pilihan iaitu hukuman mati atau tunduk dengan kehinaan. Beliau mengambil keputusan untuk berhijrah ke Haifa di Palestin. Tujuan lain perpindahannya ke kota Haifa adalah kerana kewujudan pendatang haram Yahudi yang semakin bertambah ramai di bumi Palestin.
Syeikh Izzuddin Al-Qassam berhijrah ke Palestin kerana beliau amat memahami rancangan jahat Yahudi yang dibuat oleh Organisasi Zionis Antarabangsa di Basel, Swizland pada 29 hingga 30 Ogos tahun 1896. Mereka telah membuat resolusi untuk mendirikan sebuah negara kebangsaan untuk masyarakat Yahudi di Palestin. Beliau juga melihat pakatan sulit antarabangsa yang mendapat sokongan kaum penjajah umumnya dan British khususnya.
Di Haifa beliau tinggal di rumah Haji Amin Nuruddin dan bergiat dengan aktiviti mengajar dan berceramah di Masjid An-Nasr. Kemudiannya berpindah tugas di Masjid Al-Istiqlal iaitu masjid terbesar ketika itu. Pada tahun 1927 beliau mendirikan pejabat cawangan Jam’iyah Asy-Syubban Al-Muslimin (Persatuan Pemuda Muslim) di Kota Haifa dan bertindak sebagai pemimpinnya.
Beliau mengajak para warga Arab Palestin berbincang mengenai ancaman Yahudi ini walaupun sebahagian mereka mempunyai pendapat yang ganjil. Ini kerana ada antara mereka yang berpandangan bahawa cukup untuk menghadapi Yahudi dengan demonstrasi atau dengan perundingan sahaja. Bahkan ada yang pergi ke Britain untuk mencari jalan penyelesaian. Selama tujuh tahun digunakan oleh beliau untuk mengadakan hubungan dengan orang ramai, mengenali mereka, membina serta melatih organisasi dan mempersiapkan mereka untuk berhadapan dengan saat yang bakal menentukan masa depan. Dalam tempoh tujuh tahun itu juga beliau menjalankan pelbagai tugasan; guru di sekolah, pembimbing rohani di masjid, pekerja di Pejabat Syariat dan ketua pergerakan. Hubungan baik beliau dengan segenap lapisan masyarakat juga telah mengizinkan beliau memiliki dana kewangan yang kukuh.
Operasi pertamanya adalah menyerang perkampungan Yahudi Nahlal di kawasan Marj Amir. Hasilnya, ketua penjara Haifa terbunuh. Tentera Inggeris mengumumkan akan memberi hadiah 500 poundsterling bagi sesiapa yang dapat memberikan maklumat hingga tertangkap atau terbunuhnya Syeikh Izzuddin. Beliau bijak melepasi buruan pasukan Inggeris. Hingga anak perempuannya yang bernama Maimunah sempat memintanya untuk ‘membuat gencatan senjata’ dan seterusnya diganti dengan cara perdamaian saja. Syeikh Izzuddin lantas marah sambil berkata, “Diamlah wahai Maimunah! Tidaklah kemuliaan tercapai dan tercabut dari segala penderitaan kecuali melalui titisan darah.”
Sementara itu, di kawasan Nashirah, Syeikh Izzuddin dan pasukannya berjaya membunuh 11 orang Yahudi. Kemarahan Inggeris terhadapnya semakin meningkat dan pelbagai operasi telah dilancarkan untuk menghentikan jihadnya tapi tetap menemui kegagalan.
Pada tahun 1931, pasukan yang beliau bentuk telah menyerang perkampungan Yahudi di Yagur. Dalam penyerangan tersebut tiga orang tentera Yahudi telah terbunuh. Pasukan Syeikh Izzuddin Al-Qassam meneruskan penyerangannya dan menyebarkannya ke seluruh wilayah pergunungan. Setelah pasukan Inggeris yang bekerjasama erat dengan Zionis bertindak menyempitkan ruang geraknya di Haifa, maka Syeikh Izzuddin bersama enam orang sahabat karibnya berpindah ke daerah pergunungan pada tahun 1935. Pasukan ketenteraan yang beliau bentuk mencapai jumlah seramai 200 orang. Dari jumlah tersebut beliau membahagikannya kepada beberapa kelompok. Setiap kelompok terdiri daripada lima orang dan salah seorang daripada mereka akan diangkat sebagai pemimpin dan pemberi arahan. Dalam tempoh yang agak singkat, pasukannya bertambah bilangannya dan mencapai keanggotaan seramai 800 orang. Setiap unit yang asalnya terdiri daripada lima orang membesar menjadi sembilan orang.
Rancangan berjalan sebagaimana yang diharapkan. Di tahun 1935, Syeikh Izzuddin dalam usianya yang telah mencapai 60 tahun keluar pada satu malam dengan mengenakan pakaian pejuang setelah meninggalkan pakaian tokoh agama. Beliau mengumpulkan anggota keluarganya lantas memberitahu niatnya dan menjanjikan untuk berjumpa di syurga.
Pada pagi Rabu tanggal 20 November 1935 bertempat di Kota Ashrasy Ya’bad, Kota Jenin, Palestin terjadilah pertempuran atau peperangan yang tidak seimbang antara ratusan pasukan Inggeris yang bersenjatakan lengkap dengan bantuan helikopter serta pesawat menggempur sepuluh orang mujahidin pimpinan Syeikh Izzuddin dengan sebarang kekurangan dari segi persenjataan. Dalam tragedi yang penuh menyayat hati itu, Syeikh Izzuddin Al-Qassam memerintahkan pasukannya untuk memilih mati syahid daripada berundur, ketika mana para mujahidin telah dikepung oleh pasukan Inggeris itu. Akhirnya Syeikh Izzuddin Al-Qassam bersama sembilan orang pasukannya meraih kematian yang dimuliakan dan menjadi cita-cita seorang mujahid iaitu syahid yang menjemputnya menemui Tuhannya. Dalam poket baju Syeikh Izzuddin terselit mashaf Al-Quran yang menjadi sumber inspirasi seorang muslim.
Umat Islam di Palestin dan seluruh dunia melakukan solat jenazah ghaib untuk beliau. Jenazah As-Syahid Izzudin Al-Qassam dengan bajunya yang berlumuran darah dibawa oleh ribuan pencintanya ke perkuburan di kampungnya. Gugurnya beliau telah mencetuskan lebih banyak penentangan, pergolakan dan bantahan terhadap penjajahan Inggeris dan Zionis terhadap bumi Palestin.
Puluhan tahun telah berlalu hingga waktu ini. Persoalan yang perlu kita tanya, di mana musuh-musuh yang memusuhi perjuangan Syeikh Izzuddin? Di mana mereka yang membunuh Syeikh Izzuddin dan teman-temannya? Mereka hanya mampu membunuh jasad Syeikh Izzuddin tapi gagal mematikan roh perjuangan beliau dan teman-teman yang lain. Di manakah pula Syeikh Izzuddin dan teman-temannya berada sekarang? Tanpa syak dan ragu-ragu, dengan penuh keimanan kepada Allah dan ayat suci-Nya dalam kitab Al-Quran yang kita imani bahawa orang-rorang yang mati syahid tidak mati bahkan mereka hidup di sisi Allah s.w.t malahan diberikan rezeki. Alangkah bertuahnya Syeikh Izzuddin dan teman-temannya kini dalam rahmat Allah, sementara merana dan sengsara pula musuh-musuh mereka diazab oleh Allah.
Jasa Syeikh Izzuddin Al-Qassam sentiasa dikenang oleh orang-orang Islam terutamanya di Palestin. Nama beliau diabadikan oleh HAMAS dengan menamakan sayap ketenteraannya serta pada senjata dan bendera mereka. Mari sama-sama kita sedehkan al-Fatihah kepada beliau serta teman-teman beliau yang lain. Semoga kita semua akan dihimpunkan di akhirat kelak bersama-sama beliau serta syuhada’ yang lain. Amin.

Saturday, March 28, 2009

Cara-cara praktikal menyokong Ghazza




Sumber : http://haluanpalestin.haluan.org.my/?p=2165#more-2165

Apabila menyaksikan peristiwa dan gambar-gambar berdarah di bumi Palestin saya teringat pada sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Thawab r.a: “Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa di seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi saw. menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan”‘. Seorang sahabat bertanya, “Apakah wahan itu hai Rasulullah?”
Nabi kita menjawab, “Cinta pada dunia dan takut pada mati“. (Abu Dawud)
Segera muncul di ruang ingatan saya bahawa Umat Islam di seluruh pelosok dunia hidup dengan jiwa dan perasaan yang sentiasa ingat pada saudara mereka di Palestin, Iraq dan Afghanistan; bahawa Jihad bererti melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh; dan bahawa terdapat pelbagai bentuk Jihad. Kita harus segera melakukan segala yang termampu. Kita mesti mengurangkan jumlah makanan yang diambil supaya kita dapat menderma kepada Palestin dengan membekalkan mereka dengan bantuan, keperluan dan makanan. Jangan sesekali kita lupa bahawa sesiapa yang membantu seorang Mujahid mendapat pahala yang sama (seperti sang Mujahid itu)
Kita harus memberi saudara kita di Palestin, Iraq dan Afghnistan serta di semua tempat di mana pejuang Islam sedang berlawan dan mempertahankan tanah air daripada musuh, segala keperluan yang diperlukan oleh mereka. Allah s.w.t berfirman bahawa Jihad boleh dilakukan dengan wang dan jiwa:
(Wahai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya) (As-Saff 61:10-11)
Berikut adalah beberapa cara kita boleh menyokong saudara saudari kita di Palestin dan negara-negara lain di mana wujudnya konflik antara yang haq dan batil:
Menyokong mereka dengan Keimanan
Kita boleh berdoa untuk kemenangan dan kekuasaan, kecekalan dan keberaniaan. Ini perkara yang paling mudah untuk kita lakukan untuk mereka. Jangan sesekali memandang rendah pada kuasa Doa. Ia merupakan senjata mukmin yang paling berkesan. Firman Allah: Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina (Ghafir 40:60 ) dan ia bukanlah di luar kuasa Allah untuk membalas perbuatan mereka dan menghalang perbuatan kejam dan perancangan jahat mereka.
Menyokong dengan bantuan kewangan
Kita boleh menyumbang wang ringgit kepada mereka melalui sumber yang selamat dan dipercayai. Saya tidak dapat melupakan saat ‘sindiket doktor’ di Mesir mengumumkan’ Kempen Satu Bilion Dolar” untuk menyokong Palestin pada suatu malam. Hanya dalam masa tiga jam selepas itu, 7.5 milion berjaya dikutip diantaranya daripada beberapa orang wanita yang mendermakan barang kemas dan para remaja yang sanggup menyerahkan telefon bimbit. Umat ini masih hidup! Ia tidak mati seperti sangkaan sesetengah pihak.
Menyokong dengan bantuan Perubatan
Kita boleh menyumbang bekalan perubatan yang diperlukan dan tenaga doktor yang berpengalaman untuk merawat dan menjaga mangsa yang cedera serta membantu mereka dengan segala yang diperlukan dalam bidang ini.
Menyokong dengan bantuan Makanan
Kita boleh membekalkan makanan dan minuman yang diperlukan oleh mereka dan keluarga mereka yang terpaksa meninggalkan rumah mereka selepas diserang oleh penjenayah Israel. Kita harus memberikan makanan agar mereka dapat meneruskan jihad mereka.
Menyokong dengan bantuan Teknikal
Jika dibenarkan, kita boleh menghantar pakar teknikal dan memberikan segala yang kita miliki dalam bidang teknikal supaya mereka dapat melawan Israel dan menghentikan operasi ketenteraan mereka.
Menyokong mereka melalui Media
Kita boleh memberikan ‘suara’ kepada perjuangan mereka dan melaksanakan tanggungjawab menyebarkan kesedaran tentang realiti peperangan yang dilancarkan oleh musuh-musuh Islam di Palestin, Iraq dan Afghanistan. Kita mesti tunjukkan kepada dunia betapa dahsyatnya kehancuran yang mereka lakukan dan penderitaan yang dialami oleh saudara-saudara kita. Perang media amat hebat dan ada yang menang dan kalah. Semua professional media-audio,visual,penulisan dan eletronik-harus berjihad dengan cara ini: jihad media.
Menyokong dengan bantuan Mujahidden, jika ada
Sewaktu sempadan antara kita dan Palestin di buka, para Mujahideen memasuki Palestin melalui Syria, Mesir, Iraq dan tempat-tempat lain. Ada yang datang dari Algeria untuk berjihad di Palestin.
Berikan sokong moral
Jika sempadan ditutup, orang ramai mesti menunjukkan kemarahan mereka melalui pelbagai saluran yang ada seperti demonstrasi dan protes yang menyeru kepada mereka yang cintakan kebenaran dan keadilan untuk bangun dan membela mereka yang telah dizalimi; untuk menghentikan serangan ini. Akan tetapi demonstrasi besar-besaran mestilah menyampaikan permasalahan yang sebenar. Ia sepatutnya memberikan impak yang positif dan gambaran sebenar tentang hubungan antara siapa yang menakluk dan yang ditakluk, yang menyerang dan yang diserang, yang menzalimi dan dizalimi, yang sakit dan sumber kesakitan tersebut. Gerakan yang tidak bersenjata – yang bukan menidakkan serangan bersenjata di negara-negara yang diserang- banyak. Ia amat penting dalam menyedarkan Umat dan menyampaikan mesej, di samping meningkatkan bentuk protes agar sesuai dengan keadaan semasa.
Mendidik dan membesarkan anak-anak kita dengan Keimanan kepada Allah dan Cintakan Jihad
Ini adalah beberapa cara agar Ummah dapat mengembalikan semula kekuatan dahulu yang telah berjaya dilemahkan oleh musuh. Mereka berjaya membekukan pembangunan senjata dalam tentera, menghentikan pembuatan senjata, dan membahagikan kita kepada wilayah-wilayah asing yang terpisah dan hidup sendirian.
Kita mesti ingat bahawa sesiapa yang berdiri di medan perang memerlukan tujuh lagi di belakangnya, jadi kita harus melaksanakan tanggungjawab terhadap para Mujahideen dengan mengumpul dan membekalkan segala keperluan yang dibutuhkan oleh rakyat Palestin, dan memerhatikan keperluan seperti vaksin dan ubat-ubatan. Jihad ini banyak caranya dan sangat luas medannya. Allah menerima segala yang diberikan oleh setiap hambaNya.
Sesiapa yang lemah dan meninggalkan saudara seIslamnya perlu ingat akan pesan Rasulullah saw: “Akan ada perkara yang kamu tahu kemudian kamu membelakanginya. Mereka bertanya: Oleh itu apa yang harus kami lakukan, Wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Tunaikan tanggungjawab kamu dan mintalah daripada Allah akan apa yang (sepatutnya) menjadi milik kamu” (Ahmad).
Oleh itu semangat orang Islam mesti kuat dan tinggi, sedar akan kewujudan Allah setiap masa, dan lakukan segala yang mampu dilakukannya.
Saya menasihati diri saya, saudara dan saudari, serta anak-anak untuk terus memegang pada harapan, dan meninggalkan putus asa. Putus asa tidak wujud dalam kamus hidup seorang Muslim. Islam telah mengajar kepada kita bahawa: “Jika datang Hari Kiamat dan di tangan salah seorang daripada kamu ada biji tamar, tanamlah ia.” (Al-Albani). Inilah agama kita dan inilah kefahaman kita
Akhir kata, tiada cara untuk terus bertahan melainkan dengan Jihad. Dalam konteks ini, Rasulullah saw telah bersabda: “Tiada orang yang berhenti berjihad melainkan mereka dihina”. Israel menunggu pejuang Palestin meletakkan senjata, inilah satu-satunya harapan mereka. Selagi masih ada tawanan perang yang terdiri daripada wanita kita, anak-anak dan orang tua didalam penjara Israel, Jihad tidak boleh berhenti sehingga kita semua bebas!
—————————
Dr. Ahmed Al-`Assal Al-Muwallid,ialah seorang Dai’e terkenal yang berasal dari Mesir dan konsultan di Universiti Islam Islamaban, Pakistan. Dia memilki PhD dalam bidang Usul Fiqh dan pengkhususan dalam bidang kebudayaan Islam, serta seorang pakar dalam membuat silibus-silibus Islamik. Beliau telah menghasilkan banyak penulisan dalam pelbagai bidang ilmu Islam.

Sunday, March 22, 2009

Sultan Abdul Hamid II dan kejatuhan Khilafah ISLAM.


Sumber : http://haluanpalestin.haluan.org.my/?p=137#more-137

Sultan Abdul Hameed Kedua telah dilahirkan pada hari Rabu, 21hb. September 1842. Nama penuh beliau adalah Abdul Hameed Khan Kedua bin Abdul Majeed Khan. Dia adalah anak kepada Sultan Abdul Majeed (daripada isteri keduanya). Ibunya meninggal dunia semasa beliau berusia tujuh tahun. Abdul Hameed boleh berbahasa Turki, Arab dan Persia dan dia telah belajar beberapa buku kesusasteraan dan puisi. Semasa bapanya, Abdul Majeed meninggal dunia, bapa saudaranya, Abdul Aziz menjadi Khalifah, Abdul Aziz tidak kekal lama dalam jawatan Khalifah. Dia telah dipaksa berhenti daripada jawatan khalifah dan selepas itu dibunuh oleh musuh politik Uthmaniah. Penggantinya adalah Sultan Murad, anak kepada Sultan Abdul Aziz, tetapi dia juga disingkirkan daripada jawatan dalam masa yang singkat kerana tidak layak.
Pada 31hb. Ogos 1876 (1293H), Sultan Abdul Hameed dilantik menjadi Khalifah. Ummah memberikan baiah dan ketaatan kepadanya. Pada masa itu, dia berumur 34 tahun. Abdul Hameed menyedari, seperti beliau jelaskan dalam dairinya, tentang pembunuhan bapa saudaranya, dan pertukaran kepimpinan yang kerap adalah disebabkan adanya komplot menentang Daulah Islamiah.


Abdul Hameed seorang sejarawan yang sentiasa merenung secara mendalam sejarah silam. Dia telah diberikan jawatan kepimpinan sebuah negara besar yang berada dalam keadaan tegang dan genting. Dia telah menghabiskan masa lebih daripada tiga puluh tahun yang penuh dengan komplot dalaman dan luaran, peperangan, revolusi, peristiwa-peristiwa dan perubahan-perubahan yang berterusan. Abdul Hameed meluahkan perasaannya dalam tulisan dan sajak. Di sini adalah contoh sajak tulisannya, yang telah diambil daripada buku “Ayahku Abdul Hameed”, tulisan anak perempuannya, Aishah.


Terjemahan sajaknya,“Ya Tuhanku aku mengetahui Engkau Yang Maha Esa (Al Aziz) dan tiada lain melainkan Engkau Yang Maha Esa, Engkau Yang Mana Esa dan tiada yang lain ôYa Tuhanku pimpinlah aku dalam kepayahan ini Ya Tuhanku jadilah penolongku dalam masa yang genting ini”.


Masalah pertama yang Abdul Hameed hadapi adalah Midhat Pasha, Midhat Pasha telah terlibat secara rahsia dalam penyingkiran bapa saudaranya. Semasa Abdul Hameed diberi kuasa, dia telah melantik Midhat Pasha sebagai Ketua Majlis Menteri-menteri, kerana Midhat Pasha sangat dikenali pada masa itu. Abdul Hameed perlukan jaminan untuk kekal berkuasa. Midhat Pasha adalah gabenor yang baik tetapi dia keras kepala. Midhat telah disokong oleh golongan yang berpengaruh dalam Majlis Syura. Dengan bantuan golongan ini, dia telah berjaya dalam meluluskan resolusi untuk berperang menentang Russia. Abdul Hameed tidak dapat menghalang mereka. Sekiranya dia cuba menentang mereka, dia mungkin akan disingkirkan. Tetapi mereka masih mahu menyalahkan Abdul Hameed terhadap semua kerugian disebabkan daripada peperangan yang tidak dijangkakan ini (miscalculated wars). Abdul Hameed tidak menginginkan peperangan pada masa tersebut, Daulah Islamiah sangat tenat untuk terlibat dalam peperangan.Seterusnya Abdul Hameed boleh menggunakan perbezaan di antara dia dengan Midhat Pasha untuk mengurangkan populariti Midhat Pasha. Akhirnya dia berjaya melepaskan dirinya daripada belenggu Midhat dan Midhat telah dibuang negeri ke Eropah. Ummah dan ahli politik menyambut baik langkah itu.


Seterusnya Abdul Hamid beralih kepada musuh luar negara Daulah Islam Uthmaniah. Dia telah mampu untuk meramalkan revolusi komunis di Russia, dan ianya akan membuatkan Russia lebih kuat dan lebih merbahaya. Pada masa itu negeri-negeri Balkan adalah sebahagian daripada Daulah Islam Uthmaniah sedang berhadapan dengan dua bahaya, Russia dan Austria. Abdul Hameed cuba untuk mengejutkan negeri Balkan dan menyedarkan mereka tentang bahay a bakal dihadapi. Dia cuba untuk membuat perjanjian dengan negeri-negeri Balkan, tetapi bila perjanjian mencapai peringkat akhir, empat negeri Balkan mengambil keputusan yang berasingan dan menolak Daulah Islam Uthmaniah.


Perubahan ini adalah disebabkan pengaruh Barat dan Russia. Abdul Hameed menyedari bahawa komplot untuk memusnahkan Negara Islam Uthmaniah lebih besar daripada yang disangkakan. Ianya melibatkan dalaman dan luaran. Pada sangkaannya selepas menyingkirkan Midhat Pasha dan orang-orangnya sama sekali tetapi dia berhadapan pula dengan Awni Pasha, Ketua Majlis Menteri-menteri (Alsadr Alazam ) dan juga salah seorang Ketua Tentera. Kemudian Abdul Hameed mendapati bahawa Awni Pasha mengambil wang dan hadiah daripada Inggeris dan peranannya dalam penyingkiran Abdul Aziz (bapa saudara Abdul Hameed) telah didedahkan kepada Abdul Hameed.


Awni Pasha cuba memaksa Daulah Islam Uthmaniah ke dalam kancah perang Bosnia tanpa persetujuan kehendak Abdul Ha meed. Abdul Hameed mengetahui jika peperangan berlaku; Russia, England, Austria, Hungari, Serbia Montenegro, Itali dan Perancis akan menyerang kerajaan Uthmaniah secara serentak dan memastikan Bosnia dirampas.


Awni Pasha telah memberi maklumat yang salah kepada Abdul Hameed mengenai saiz tentera Uthmaniah di Bosnia. Dia mendakwa bahawa ada 200,000 askar yang bersiap sedia. Tetapi apabila Abdul Hameed meminta penjelasan daripada Jeneral yang lain dan mendapati hanya ada 30,000 askar, untuk menghadapi lebih 300,000 askar. Pada masa itu, Ummah menyukai Awni dan Abdul Hmeed tidak boleh menyingkirkannya daripada jawatan kerana itu akan membahayakan kestabilan dalaman Daulah Islamiah.


Kuasa-kuasa Barat, menyedari bahawa mereka mempunyai kekuatan yang melebihi kerajaan Uthmaniah dengan sokongan daripada empat Negara Balkan (Romania, Serbia, Montenegro, Austria-Hungari). Keputusannya, Bosnia dan Greece terlepas dan terpisah daripada Daulah Islam Uthmaniah.


Abdul Hameed mendedahkan kesalahan Awni Pasha dan menyingkirkannya. Ummah menerima langkah ini. Mahkamah mendapati bahawa Awni bersalah terhadap dakwaan-dakwaan di dalam komplot menentang Daulah Islam Uthmaniah dan membantu kuasa luar seperti England.
Kejatuhan Orang Sakit Eropah (Daulah Islam Uthmaniah) dilihat sebagai paling utama. Semua pihak mahukan sebahagian daripadanya tidak ketinggalan juga Yahudi. Pada tahun 1901 pemilik Bank Yahudi, Mizray Qrasow dan dua pemimpin berpengaruh Yahudi yang lain datang kepada Abdul Hameed, mereka menawarkan kepadanya:


1. Membayar kesemua hutang Daulah Islam Uthmaniah.


2. Membangunkan angkatan laut Daulah Islam Uthmaniah.


3. 35 juta lira emas tanpa faedah untuk membantu kemakmuran Daulah Islam Uthmaniah.


Sebagai tukarannya:


1. Membenarkan Yahudi melawat Palestin bila-bila masa mereka suka dan boleh menetap selama mana mereka mahu “untuk melawa t tempat-tempat suci”


2. Membenarkan Yahudi untuk membina penempatan-penempatan di mana mereka tinggal dan mereka mahu di tempatkan berhampiran Jerusalem.


Abdul Hameed enggan, walaupun untuk berjumpa dengan mereka, dia menghantar jawapan kepada mereka melalui Tahsin Pasha dan jawapannya adalah:-
“Katakan kepada Yahudi biadap itu, hutang negara Uthmaniah bukan sesuatu yang memalukan, perancis menpunyai hutang dan itu tidak menjejaskannya. Jerusalem menjadi sebahagian daripada tanah Islam semasa Umar bin Alkhattab mengambil bandar itu dan aku tidak akan mencatat sejarah yang memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyat. Yahudi boleh simpan wang mereka, pemerintah Othmaniah tidak akan berlindung didalam istana yang dibuat dengan duit musuh-musuh Islam. Dia juga menberitahu mereka supaya pergi dan jangan datang semula untuk berjumpa dengannya.”


Dengan penyertaan Yahudi dan Zionis dalam perlawanan itu menjadikan set perlawanan tersebut lengkap, dan penyertaan terakhir negara Uthmaniah telah hampir bermula. Wang Yahudi adalah satu aset yang penting untuk membiayai penghapusan Daulah Islam Uthmaniah bagi menubuhkan negara Zionis di Palestin iaitu negara yang sangat dikehendaki oleh Yahudi, walau apa juapun risiko yang akan mereka hadapi.


Yahudi tidak berputus asa dengan Abdul Hameed, dalam tahun yang sama, iaitu 1901, pengasas pergerakan Zionis, Theodor Hertzil, telah mengunjungi Istanbul dan cuba untuk bertemu Abdul Hameed. Abdul Hameed enggan untuk berjumpa dengannya dan memberitahu Ketua Majlis Menteri;


“Nasihatkan Dr. Hertzil supaya jangan meneruskan rancangannya. Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak ummat Islam, Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Khilafah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup” .


Selepas itu, Yahudi beralih kepada British untuk menjadikan impian mereka suatu kenyataan. British dan Perancis telah bersedia untuk menamatkan Daulah Islam Uthmaniah, tetapi istilah ‘Jihad’ masih lagi cukup bertenaga untuk membuatkan seluruh Eropah menggeletar. Eropah masih gerun terhadap Orang Sakit Eropah (Daulah Islam Uthmaniah).


British telah memutuskan untuk mengunakan polisi luarnya yang terpenting, “Pecah dan Kuasai”. Dia menyokong kumpulan-kumpulan baru seperti Turki Muda dan Arab Muda. Apabila Turki Muda dan Arab Muda menjadi kuat di dalam Daulah Is lam Uthmaniah, Britain tidak perlu berbuat apa-apa lagi, Turki Muda akan melakukan seterusnya. Mereka memulakan arus kebangsaan dan prasangka dikalangan warga Turki di dalam Daulah Islamiah. Sebagai tindakbalasnya bangsa Arab, Armenia, Kurdish dan lain lain bangsa membina jenama kebangsaan mereka sendiri. Masyarakat mula merasai sebahagian daripada bangsa mereka bukan sebahagian daripada negara, dan ini merupakan detik-detik berakhirnya Negara Islam.
Selepas itu dalam Perang Dunia Pertama, Negara-negara Arab berpakat dengan British dan Perancis menentang Daulah Islam Uthmaniah. Mereka kemudiannya dikhianati oleh British dan Perancis dan kemudiannya ditakluki.


Abdul Hameed tidak melupakan pembangunan di dalam negaranya, dia telah membina banyak institusi dan perkhidmatan kepada umum seperti pasar Hamedi, Alzin di Damascus. Dia juga membina banyak masjid, tempat mandi umum, pasar-pasar dan hospital-hospital di Kairo, Damascus, Sana, Baghdad dan bandaraya-bandaraya Islam yang lain. Dia juga memajukan sistem pendidikan. Kerajaan Uthmaniah cuba untuk meniru sistem pendidikan Eropah tetapi gagal, kecuali dalam dua bidang iaitu perubatan dan ketenteraan. Tentera Uthmaniah tidak selemah seperti yang difikirkan oleh masyarakat sekarang. Pasukan meriam Uthmaniah adalah yang terkuat di dunia. Angkatan Laut Uthmaniah terurus dengan baik dan di tempat ketiga yang terkuat selepas Inggeris dan Perancis.


Banyak industri seperti pembuatan senjata, tenunan dan gula diwujudkan. Sistem jalan raya diperbaharui dan pelabuhan diperbesarkan. Banyak akhbar diwujudkan dan sebelum Perang Dunia Pertama; Mesir, Iraq dan Syria mempunyai lebih 1300 khabar dan majalah. Dalam sedikit masa sahaja ia memperlihatkan seperti Orang Sakit Eropah akan bangun akhirnya, tetapi sekutu-sekutu Barat memastikan Kesatuan Islam hancur dengan tanpa mengira kosnya. Minoriti Non-muslim dalam negara Uthmaniah digunakan oleh Barat untuk membuat kacau dan mewujudkan ketidakstabilan, terutamanya warga Kristian. Negara-negara Barat sering masuk campur kedalam polisi dalaman negeri Uthmaniah atas alasan “Melindungi minoriti Kristian”. Barat juga menganjurkan ceramah Kristian dalam dunia Islam dengan membina sekolah Kristian dan Gereja. Matlamatnya adalah menarik orang-orang Islam jauh dari Islam dan menyebarkan idea-idea dan tabiat sosial yang tidak Islamik. Banyak akhbar diterbitkan untuk tujuan yang sama,iaitu untuk meracuni pemikiran orang-orang Islam dan mengembangkan idea-idea yang rosak dan konsep-konsep yang salah dikalangan mereka. Barat juga mahu membuatkan negara Uthmaniah sibuk oleh itu sekali lagi ia memperalatkan golongan minoriti.


Barat menggalakkan dan membiayai revolusi penentangan Armenia terhadap negara Uthmaniah. England membantu Druz dan Perancis membantu Mauritania di Lubnan dan kedua-duanya terlibat dalam pertempuran yang besar dan ia diselesaikan dengan campurtangan tentera Uthmaniah. Sem akin banyak masalah di antara orang-orang Islam dan Kristian berlaku, dan terdapat ketika di mana penduduk Islam di Damascus hampir menghapuskan penduduk Kristian di Bandaraya itu. Tentera Uthmaniah campurtangan pada saat-saat akhir dan mengelakkan pembunuhan beramai-ramai berlaku.


Era ini adalah pertempuran antara konspirasi Barat dan pertahanan tentera Abdul Hameed bersama orang-orang Islam yang setia-taat. Pekara penting yang perlu dinyatakan adalah hutang negara Uthmaniah, semasa Abdul Hameed mula berkuasa adalah 2528 juta Lira emas. Semasa dia disingkirkan daripada berkuasa, hutang negara hanya tinggal 106 juta Lira emas. Ini bermakna, dia telah mengurangkan hutang kepada 1/20 daripada nilai asalnya.


Turki Muda yang mengambilalih kuasa selepasnya, menaikkan semula kepada 1300%. Pencapaian Abdul Hameed seperti ini mungkin memberikan gambaran bahawa dia tidak boleh membelanjakan untuk pembangunan, tetapi ianya tidak benar. Abdul Hameed mewujudkan talian faxsimili diantara Yaman, Hijaz, Syria, Iraq dan Turki. Dia kemudian menghubungkan talian dengan Iran dan India. Dia berjaya mendapat pulangan modal projek hanya dalam masa dua tahun saja. Ini adalah disebabkan penggunaan secara meluas talian ini oleh mereka yang mengerjakan haji.


Abdul Hameed menyedari bahawa hanya satu harapan untuk orang-orang Islam iaitu dengan membentuk Kesatuan Islam yang kuat. Abdul Hameed melihat Barat akan cuba memisahkan negara Islam dan berurusan dengan setiap bahagian secara berasingan. Satu-satunya cara untuk mengelakkannya adalah melalui Kesatuan Islam. Abdul Hameed membuat keputusan untuk memperkenalkan kekhalifahan Uthmaniah sebagai pemimpin dunia Islam.
Abdul Hameed telah mampu untuk menyentuh dan memberi kesan kepada orang-orang Islam di India dan Pakistan dan dia menyebabkan banyak masalah kepada British di kawasan tersebut. Keputusan yang sama diperolehi terhadap orang-orang Islam di Russia dan di selatan Re publik USSR. Abdul Hameed juga menggunakan orang-orang Islam untuk menekan Russia pada ketika itu, Abdul Hameed mennyatakan dalam diarinya yang dia merasakan dinding jatuh ke atas dirinya dan dia berasa keseorangan dan dia tidak mampu untuk memerangi musuh-musuh negara Islam berseorangan. Dia kemudian memulakan pakatan dengan Jerman, tetapi ianya sangat jelas menampakkan ketidakcekapan kerana Jerman juga mahukan sebahagian dari Daulah Uthmaniah. Sultan Abdul Hameed merasakan pada masa itu, peperangan besar semakin hampir. Dan adalah jelas bahawa perpecahan Daulah Uthmaniah adalah disebabkan pertelingkahan itu. Abdul Hameed memerlukan sesuatu yang besar yang boleh mengejutkan perasaan Kesatuan Islam di dalam kalbu orang-orang Islam di seluruh dunia Islam. Abdul Hameed mencari-cari dan akhirnya membuat keputusan untuk mewujudkan landasan keretapi Hijaz (1900) iaitu dari Damascus ke Madinah dan Aqabah ke Maan yang menjadi simbol Kesatuan Islam. Pembiayaan landasan keretapi terbayar dalam masa beberapa tahun dan ia berfungsi sebagai alat yang utama untuk menghubungkan bahagian-bahagian daripada Daulah Islam, ia juga digunakan sebagai laluan pantas untuk pengangkutan dan menyebarkan (deploy) unit ketenteraan. Abdul Hameed juga melancarkan kempen untuk menyebarkan idea Kesatuan Islam dan menyokong Islam di Selatan Russia, India, Pakistan dan Afrika. Dia mula menjemput banyak Ulama Islam dari Indonesia, Afrika, dan India ke Daulah Uthmaniah, dan dia mewujudkan program untuk membina masjid dan institusi-institusi Islam di seluruh dunia Islam.


Taring-taring Barat bertindakbalas dengan cepat dan menggalakkan Teluk Tunisia untuk memberontak terhadap Daulah Uthmaniah dalam tahun 1877 dan pemberontakan telah berlaku. Pada tahun 1881, Perancis menduduki Tunisia, pada tahun 1882, Britain pula menduduki Mesir, kemudian Belanda menakluki Indonesia, Russia menakluki Asia Tengah, Britain pula mengembangkan penguasaan ke India dan Sudan. Ia memperlihatkan sepe rti Barat sedang memecahkan dunia Islam.


Akhirnya, pada hari Selasa 27hb. April 1909, 240 ahli senat Uthmaniah bersetuju dibawah tekanan Turki Muda Kebangsaan (National Youth Turks) untuk menyingkirkan Abdul Hameed daripada kuasa. Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali menulis fatwa penyingkiran itu. Senat Uthmaniah pula mengesahkan penyingkiran itu. Ini adalah terjemahan fatwa itu:
“Imam orang-orang Islam menangani isu-isu agama yang penting daripada buku-buku perundangan dan mengumpulkan buku-buku tersebut, membazirkan wang negara dan terlibat dalam perjanjian yang menyalahi undang-undang Islam, membunuh, menangkap dan membuang negeri orang tanpa sebab, kemudian berjanji untuk tidak melakukannya lagi dan masih melakukannya untuk merosakan keadaan orang-orang Islam di seluruh dunia Islam. Oleh itu pemimpin ini akan disingkirkan dari jabatan. Jika penyingkirannya akan mendatangkan keadaan yang lebih baik daripada pengekalannya, maka dia mempunyai pilihan untuk berhenti atau disingkirkan daripada jabatan” - Sheikh Al Islam Mohammad Dia’Aldin Afandi.
Fatwa ini sangat aneh dan sesiapa sahaja boleh melihat keterangan-keterangan di dalamnya tidak menepati perbuatan dan tindakan Abdul Hameed, selepas itu Ketua Majlis Menteri, Tawfiq Pasha telah dipanggil untuk memberitahu Abdul Hameed tentang keputusan itu. Dia (Abdul Hameed) enggan untuk berbuat demikian (berhenti). Maka mereka menghantar sekumpulan empat orang - Aref Hikmat, Aram Afandi (Armenia), Asad Tobatani dan Emanuel Qrasow (Yahudi). Apabila mereka masuk ke dalam pejabatnya, mereka mendapatinya sedang berdiri dengan tenang, Aref Hikmat membacakan fatwa kepadanya, kemudian Asad Tobatani maju ke hadapan dan berkata “Ummah telah menyingkirkan tuan dari jabatan”, Abdul Hameed marah dan berkata “Ummah telah menyingkirkan aku dari jabatan , ia tak mengapa.. tetapi mengapa kamu membawa Yahudi ke pejabat Khalifah?”, sambil menunjuk kepada Qrasow. Jelas sekali itu adalah ti tik tindakbalas kepada keengganan Abdul Hameed untuk menjual Palestin kepada Yahudi, dan sekarang mereka menunjukkan kepadanya (Abdul Hameed) bahawa mereka (Yahudi) adalah sebahagian dari penyingkirannya. Ini merupakan cabaran kepada maruah Abdul Hameed dan maruah ummat Islam.
Selepas penyingkiran Abdul Hameed daripada jabatan, banyak penulis mula menyerangnya (semasa bertugas) dan peribadi beliau, seorang daripada mereka adalah John Haslib, dalam bukunya “The Red Sultan” yang menjadi sangat mashyur, dan telah diterjemahkan kepada banyak bahasa seperti Arab dan Turki. Buku berbahasa Turki yang bertajuk “Iki Me Min Perde Arkasi Yazan : Nafiz Tansu” oleh Ararat Yayinevi adalah sebahagian daripada propaganda yang membawa Negara Uthmaniah tenggelam dan semakin dalam dan hanya akan diselamatkan oleh Turki Muda yang telah menyingkirkan Abdul Hameed. Sebuah buku lagi oleh penulis Arab Kristian yang masyhur, Georgy Zaydan dalam bukunya “Cerita-Cerita Dalam Sejarah Isla m Revolusi Uthmaniah”. Buku-buku ini tidak lain hanyalah penipuan-penipuan yang telah ditulis oleh orang-orang yang sangat benci kepada Islam dan Orang-orang Islam. Ia menceritakan bahawa Sultan Abdul Hameed sebagai seorang yang tenggelam dalam keseronokan hidup seperti perempuan dan alkohol, dan>raja yang zalim dan tidak pemaaf kepada musuh politiknya dan rakyatnya. Penipuan-penipuan ini tidak kekal kerana kebenaran sentiasa menang.
Akhirnya, selepas Abdul Hameed, muncul segolongan pemimpin yang lemah, mereka tidak mampu mentadbir negara dan mereka hilang kuasa dengan mudah. Seperti yang Abdul Hameed jangkakan, Perang Dunia Pertama berlaku dan negara Uthmaniah telah dibahagi-bahagikan. Orang-orang Arab memberontak di Hijaz dengan bantuan British dan Perancis, (British dan Perancis) yang mana selepas itu telah mengkhianati mereka dan meletakkan mereka dibawah kekuasaan mereka dan memberi tanah Islam Palestin kepada Yahudi. Ia tidak akan berlaku jika mereka me ndengar nasihat Abdul Hameed.
Turki Muda Kebangsaan mendapat kuasa dan Mustafa Kemal Attartuk menghapuskan Khilafah Islam pada tahun 1924. Dengan ini berakhirlah Kesatuan Kepimpinan orang-orang Islam dalam masa 1300 tahun. Barat telah berjaya sepenuhnya.
Pada hari ini, orang-orang Islam mula sedar daripada kesan Perang Arab-Israel pada tahun 1967, kesan perang Bosnia, perang Chechnya, dan perang Kashmir, orang-orang Islam mula menyedari bahawa mereka tidak akan dapat bangun melainkan jika mereka bersatu dan disatukan oleh ikatan Islam. Orang-orang Islam mula kembali kepada Islam dan Barat berwaspada semula, selepas beberapa tahun Azan dalam bahasa Turki, masjid-masjid di Istanbul kembali melaungkan “Allahu Akbar” dengan bahasa Arab yang jelas. Tanda-tanda kembalinya tamadun yang agung. Kita menyeru pembaca-pembaca Islam untuk membaca Al-Fatihah untuk roh Sultan Abdul Hameed dan semua orang-orang Islam yang mengabdikan hidup mereka untuk kepentingan Isl am dan seluruh Ummat Islam. Kami berharap kami telah dapat mempersembahkan sesuatu yang boleh membuat anda melihat secara jelas dan memperkuatkan kepercayaan anda kepada impian Islam dan membuang segala salah faham dan salah konsep jika ada.
Bersatu kepada ikatan Islam, semoga Tuhan merahmati Umat Islam dan memberi rahmat kepada roh Sultan Abdul Hameed dan semua orang Islam yang Ikhlas.
“Matahari mungkin telah terbenam, tetapi ia akan terbit semula dengan kehendak Tuhan.”

Tuesday, March 17, 2009

Pilih pengawas lebih demokratik dari pilihanraya kampus.



Oleh Muhammad Nuruddin Bashah



Baru-baru ini saya menyertai penyerahan memorendum tergempar Mahasiswa Menuntut Pilihan Raya Kampus 2006/07 Yang Bebas dan Adil. Majlis berkenaan diselitkan dengan majlis dialog di antara pelbagai proksi mahasiswa, dan dikendali Dato Siva Subramaniam, wakil Pengerusi Suhakam sendiri.

Terdapat lapan proksi mahasiswa yang menyertai memorandum berkenaan antaranya adalah:

1. Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS)

2. Malaysian Youth And Democratic Movement (DEMA)

3. Kelab Rakan Islah Malaysia (KARISMA)

4. Food Not Bomb (FNB)

5. Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

6. University Malaya Association Of New Youth (UMANY)

7. Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa India (JKMI)

8. Students For Pro-Democracy (Pro-DAM)

Saya selaku pemerhati dalam dialog berkenaan adalah juga merupakan salah seorang daripada aktor-aktor yang pernah mengalami dunia mahasiswa di era pilihanraya yang bebas dan telus dan juga mengalami pengalaman berada dalam dunia gelap demokrasi kampus sejak tahun 2003. Bukan pro mana-mana parti politik Saya tidak suka menggelar kelompok politik sebagai pro kerajaan dan pro pembangkang kerana saya memandang mahasiswa adalah merupakan sebuah entiti yang matang, bebas serta mempunyai idealisme yang tersendiri serta isolated daripada pengaruh dogma politikus luar yang semestinya menantikan ruang untuk membuat sedikit agenda recruitment.


Saya tidak menafikan sebagai manusia dan warganegara Malaysia, setiap mahasiswa akan mempunyai ideologi yang tersendiri berkenaan politik perdana serta menjadikan mana-mana tapak politik luar sebagai sumber inspirasi mereka. Pada hari ini saya kesal apabila jenayah demokrasi semakin menjadi-jadi dan gejala mahasiswa bacul, bodoh, pak angguk, tiada idealisme, tiada halatuju, makan suap, rendah jati diri, budaya pergantungan kepada tapak-tapak tertentu serta semakin tumpul tahap intelektual mereka. Mahasiswa diugut terus menerus Mahasiswa kini diugut tanpa mengira apa jua latar belakang serta ada Universiti dan Kolej Universiti yang cuba menghakis terus pengaruh demokrasi apabila hanya ada calon pro HEP sahaja di dalam Kolej Universiti berkenaan.


PNGK bagi calon dinaikkan, dimana akhirnya calon yang menyertai pilihanraya hanyalah manusia malaikat yang hanya belajar 24 jam tetapi digesa oleh HEP untuk bertanding. Tidak kurang juga yang diugut oleh HEP dengan penarikan biasiswa dan pembuangan kolej (terutama di UKM, UM dan UPM). Istilah pembuangan kolej di universiti sebegini adalah sama seperti hukuman hudud pancung kepala bagi para mahasiswa yang sejak hari pertama melangkah ke gerbang menara gading itu, dimomokkan dengan budaya patuh dan takut kepada HEP. Saya kesal apabila terdapat biro pendidikan parti politik tertentu membuat penajaan latihan ilmiah, serta biasiswa kepada mahasiswa pointer cemerlang yang akhirnya diserapkan dengan program recruitment parti berkenaan serta digesa menjadi perwakilan pelajar. Perlantikan pengawas sekolah lebih demokratik.


SUHAKAM sendiri berpendapat bahawa kadangkala perlantikan pengawas sekolah lebih demokratik serta ada pilihanraya yang telus. Akan tetapi musibah besar menjelma di kampus-kampus Malaysia apabila usaha uni-polarisasi kuasa politik pelajar dihasilkan serta cuba memusnahkan tradisi pressure group serta budaya check and balance di kalangan mahasiswa.


Apakah yang masih tinggal? Hanya pak angguk yang berakademik tinggi menghiasi kerusi-kerusi perwakilan dan hal ini berlaku secara homogenous di seluruh negara. Pak angguk ini tidak akan berperah akal untuk memberi idea kepada pentadbiran universiti mahupun negara kerana mereka dibela, diasuh agar jangan melawan atau mengeluarkan idea yang kritikal kerana semuanya adalah ready made.

Pembunuhan besar-besaran dunia intelektual mahasiswa Inilah tradisi yang akan membunuh pelapis pentadbiran negara. Adakah dengan adanya perwakilan pro-student (yang lebih dikenali sebagai pro pembangkang yang radikal) akan memusnahkan agenda universiti? Adakah negara akan hancur dengan adanya group seperti ini? Jawapannya sebaliknya apabila Universiti Malaya kini hampir tiada langsung namanya di pementasan tahap akademik sedunia sejak agenda unipolarisasi massacre berlaku.

Saya namakan sebagai massacre kerana pembunuhan besar-besaran terhadap keintelektualan mahasiswa berlaku denga jelaknya serta berperancangan rapi, seterusnya dijadikan sebagai kelompok buta tuli dan pak angguk yang tegar serta amat patuh dengan arahan tertentu. Mahasiswa berpolitik kerana cintakan negara Kita tidak berjuang untuk menjadi radikal dan tidak mengenang budi. Semua ideologi politik cintakan negara. Semua warganegara berpolitik kerana cintakan negara.

Mahasiswa berpolitik kerana cintakan kampusnya. Ideologi politik adalah normal untuk diikuti, tetapi bukan punca kepada keretakan segmen sesama mahasiswa terutama di kolej kediaman. Saya mengalami sendiri suasana dikotomi pro-pembangkang dengan pro-aspirasi kerajaan. Pengetua kolej kini juga bertindak sebagai ketua jentera pilihanraya serta menjadikan para penyelia sehinggalah kepada tukang masak sebagai perisik dan pemantau yang dahsyat. Secara luarannya mereka ini adalah sebagai SPR kampus yang semestinya akan bertindak berat sebelah.


Pilihan raya di kolej kediaman (bermula di UKM) adalah suatu perkara yang langsung tidak masuk akal. Calon-calon pro-student yang hanya memiliki 5 pencadang pencalonan terpaksa memantau hampir berbelas-belas kolej kediaman untuk meraih undi serta menilai penyelewengan yang mungkin berlaku pada peti undinya. Berbanding dengan pilihan raya di fakulti kerana mereka mudah meninjau semuanya kerana mereka adalah wakil fakulti mereka (fakulti mereka satu bukan berbelas-belas).


Berbanding dengan wakil daripada kelompok pak angguk, mereka mempunyai beratus-ratus pejuang berani mati yang dahagakan prepaid dan disuap dengan rokok free saban malam yang tegar meninjau serta menjaga peti undi mereka disetiap kolej walaupun si penjaga itu tidak mengenali calon yang mereka jaga itu.

Akibatnya bilik mesyuarat di kolej kediaman dijadikan sebagai markas atau pusat untuk si penyeleweng gunakan demi memenangkan calon mereka.
Kepada mahasiswa UM yang masih muda, mereka menganggap situasi ini adalah rutin UM. Jawapannya tidak! UM telah berubah 180 darjah dan cukup dahsyat. Tunas perkauman di kampus Agenda perkauman mula ditiupkan apabila setiap parti perkauman mula membawa tunas-tunas mereka beraksi di pentas kampus. Akibatnya pertautan persaudaraan yang telah lama bertaut di kalangan etnik berbeza mulai renggang dan hancur.


Ada kolej yang ditiupkan perkauman sehingga seolah didominasi oleh satu kaum yang kononnya telah lama ditindas di muka bumi Malaysia ini. Bagi Kolej Universiti serta Universiti yang masih baru pula, politik uni-ideologi mula diperkenalkan dan kelihatannya berjaya. Mereka diasuh dan diwar-warkan sebagai pelajar cemerlang dan gemilang sedangkan hidup mereka hanya menjadi penghafal nota kuliah dan Majlis Perwakilan kampus mereka hanya seperti majlis mesyuarat RELA kampung semata-mata. Pada saya mesyuarat RELA lebih aktif dan berhasil tindakan mereka. Tidak diiktiraf Ramai sahabat saya yang pernah menjadi perwakilan pelajar UM, yang belajar sehingga mampu meraih pointer yang amat cemerlang, memegang dua jawatan besar gerakan mahasiswa Malaysia, tetapi gagal meraih apa-apa anugerah dan pengiktirafan.


Momokan pro pembangkang sebagai tak mengenang jasa, tidak akan dapat kerja, ortodoks serta tidak cemerlang akademik adalah salah, kerana kegemilangan mereka telah diselindungkan daripada pengetahuan umum. Tidak pernah rakan-rakan saya (yang telah bekerja) menceritakan majikan bertanyakan “adakah anda pro aspirasi?" semasa temuduga. Mereka katakan bahawa bekerja dalam jentera pilihan raya pro-HEP akan memudahkan mereka mendapat kerja dan akan mudah mengecap kemewahan.


Itu adalah mustahil dan pembohongan yang amat nyata. Saban tahun, yang menjadi mangsa doktrin murahan ini adalah pelajar freshies yang mentah tuli dengan isu sebenar. Pada saya recruitment sesebuah parti adalah untuk mendapat pendokong pelapis yang tegar agenda politiknya mengikut laras-laras pengasuhnya. Murahan politik kampus Namun ironinya, kita melihat bagaimana si penyokong yang kini hanya menyertai jentera pilihanraya pro-HEP semata-mata untuk kekal di kolejnya, hanya inginkan duit kopi dan ingin melancong ke Medan dan China atau tagihkan kereta, rokok dan prepaid.


Cukup murahan pelapis politik begini. Pada saya alang-alang mengasuh, biarlah mereka faham apa itu politik yang sebenarnya. Alangkah gagalnya universiti sekarang… Dalam dialog dengan Suhakam, SMM menggesa agar Suhakam memastikan tarikh pilihan raya dianjak ke tarikh yang lebih munasabah untuk memberi ruang melaksanakan kempen dan pemberitahuan tarikh kepada semua lapisan mahasiswa. Saban tahun pemilihan yang berlaku hanya diketahui oleh penghuni kolej kediaman yang telah sedia didoktrin secara kotor. Mahasiswa yang tinggal di luar kampus akan ketinggalan dan tidak turun mengundi. Ini bukan semangat pilihan raya. Ini semangat gilakan kuasa. Saya amat kesal dengan senario yang tidak sihat ini. Moga setiap pejuang demokrasi sabar dan tabah mengahadapi ketumbukan tirani yang bertopengkan intelektual ini.


p/s-jom keluar mengundi kepada warga permai-just..
"Wahai orang2 yang beriman! Janganlah kamu menjadikan pemimpinmu orang2 yang membuat agamamu jadi bahan ejekan dan permainan,iaitu di antara orang2 yang telah diberi kitab dan orang2 kafir (musyrik). Dan bertaqwalah kepada ALLAH jika kamu orang2 beriman.
Al-Maidah:57

Monday, March 16, 2009

Tayangan muvi (akhawat)

Ada apa dengan filem TAKEN?

Memang menggemparkan.. dari bayt tafaquh Muhsineen bertukar menjadi pawagam Muhsineen. Siapa boleh elak, sekiranya akhawat irbid berkumpul. Yang muram bertukar ceria, yang penat jadi bersemangat, yang "bad mood" pun jadi overexcited!.. Inilah nikmat ukhuwah. Semuanya hasil asbab "TAKEN" dan tentunya aturan Allah s.w.t.

Mari kita lihat komen-komen dari pengunjung....

"Movie yang dipilih bertepatan dengan masa n target. Tahniah!"

"Tak dinafikan banyak unsur-unsur yang tak best, tapi mesej jelas dan tercapai. Sangat LEBIH BERHATI-HATI akibat teringat akibat cerita hari tu.."

"Program yang sangat menarik n lain dari yang lain. Dapat mendekati ahli PERMAI dari sudut yang berbeza dan menarik disamping dapat menyampaikan mesej secara tak langsung... inshaAllah lebih berkesan=).."

"Cerita tu best, banyak pengajaran. Contohnya kasih sayang dengan family, etika bermusafir, kejujuran pada orang lain, jangan mudah percaya kat orang asing.. Rasanya patut bagi syabab tengok jugak, supaya bagi diorang sedar sikit peranan diorang- MURAQIB. Kalau ikut waqi3 sekarang, syabab makin amek remeh hal ni.."

"Alhamdulillah program ni telah memberi kesedaran betapa pentingnya menjaga keselamatan. Walau dalam apa jua situasi sekalipun.. hargailah sebuah nyawa kerana tiada nilai yang dapat menggantikannya.."

"Filem tu ok, banyak jugaklah aspek2 yg berkaitan dgn kita ada dlm filem tu yg perlu diberi keutamaan , terutama aspek KESELAMATAN kita berada di negara orang ni.. mungkin juga sebagai peringatan, bagus.. Saya setuju sekiranya diadakan lagi tayangan sebegitu dalam pelbagai bentuk yg lain, coz kadang2 kita ni nak relax dan santai dlm sesuatu program yg ada manfaatnya di situ. Mungkin lain kali cari lagi tayangan lain yg blh membentuk jiwa kita, menaikkan semangat dll. Biarlah bermotif dan terisi program tu dgn slot2 yg lain lagi.. dlllah.."

Nampaknya memang banyak input yang diperoleh. Moga-moga manfaat yang diperoleh dapat diaplikasikan dalam kehidupan dalam menjadikan diri kita lebih baik semestinya, sesuai dengan acuan Allah s.w.t. Dari pihak penganjur, ingin ditegaskan disini, kami bukanlah cuba mempromosi budaya hedonisme dengan mengajak semua ahli PERMAI tengok movie..Tidak, Tidak! Apa yang ingin dibawa adalah MESEJ melalui filem tersebut.

Tak salah pergi melancong.
Asalkan bertepatan dengan Quran & Sunnah.

Tak salah nak berkasih sayang.
Asalkan melalui cara yang betul.
(dalam cerita tersebut si bapa memberikan kasih sayang pada anaknya dengan melindunginya.. tapi si ibu memberikan kasih sayang dengan menuruti segala permintaan anaknya.. )

To love is to protect.
Allah sayang kita.. sebab tu Allah buat banyak peraturan. to protect us. Sayang kita pada Allah dengan ikut guidelineNya. say no to ikhtilat tidak sihat/syarie

Tak salah nak terkuatkan suara. Hanya apabila keadaan cemas dan memerlukan. Tindakan refleks apabila tengok movie pun dimaafkan. Jadi salah apabila sengaja menguatkan suara dan mengumpat non-melayu-speakers (ARAB).

.. dan seribu pengajaran lain. Buang yang keruh, ambil yang jernih.

Bagi akhawat yg inginkan lebih banyak pengajaran namun masih belum berpeluang menontonnya, bolehlah berhubung dengan timbalan JKK PMK, Nur Atiqah Mohd Nazeri di atiq_tasnim@yahoo.co.uk

Nantikan tayangan seterusnya dari JKK Pembangunan Minda & Kendiri pada masa akan datang......

Sains sosial untuk memenangkan ISLAM?



Sumber : http://saifulislam.com/?p=1309

“Antara manusia, mekanisma dan mesin, serta matlamat, manakah antara ketiga-tiga ini faktor penentu kecemerlangan?”, saya bertanya.

“Matlamat!”, jawab salah seorang hadirin.


Ia jawapan standard bagi mereka yang berpemikiran idealistik.


“Siapa yang menentukan matlamat?”, saya menyambung soalan.


“Manusia”, jawab mereka.


Benar sekali. Berubah manusia, berubahlah matlamat. Maka untuk mengekalkan matlamat, jangan lengah dalam membentuk manusianya.


“Tiada siapakah yang menganggap mekanisma dan mesin sebagai faktor kecemerlangan?”, saya mahu menyelesaikan persoalan berbaki.


Diam.


Senyum.


Menggelengkan kepala belaka…


Semua orang mengaku bahawa manusia adalah ‘harta’ paling berharga dan paling utama dalam menentukan kejayaan setiap tahap kehidupan. Kecemerlangan rumahtangga, syarikat perniagaan, sebuah gerakan Islam dan ummah keseluruhannya. Tetapi sejauh mana kita mengambil berat faktor manusia? Sejauh mana kita mementingkan manusia dalam pembangunan hidup ini?


Modal insan?


Berapa banyak agenda kita membangunkan modal insan, berbanding modal kita menjahanamkan setiap insan yang ada hari ini?


JIKA BENAR MANUSIA PENTING


Jika kita bersungguh-sungguh berpakat di atas suatu persetujuan bahawa manusia adalah yang paling utama, bagaimanakah sikap kita terhadap manusia? Usah dulu ke peringkat yang lebih rumit, cukup sekadar dinilai dalam kehidupan seharian.


Andai anak pecahkan pasu bunga, lupakah kita pada kelakuan ibu yang membelasah anaknya seolah-olah si anak andai binasa, boleh dibeli di mana-mana?


Jika mat rempit menjunam di atas jalan, diperiksanya motor terlebih dahulu atau kakinya yang sudah separuh tergantung.

Hakikatnya, kita tidaklah begitu menghargai manusia.


Bukan sahaja anak vs. pasu bunga dan motor mat rempit vs. kakinya sendiri, tetapi dalam konteks yang lebih besar, sejauh mana prihatin kita kepada sains sosial (sains kemanusiaan)?


Sejauh mana peduli kita kepada bidang sejarah, sains politik, sosiologi, antropologi, psikologi dan komunikasi? Malah pendidikan dan ekonomi?


SAINS SOSIAL UNTUK UMMAH SERTA GERAKAN DAKWAH DAN ISLAH


Apa perlunya ummah kepada sains sosial?


Tidak cukupkah pada sentuhan tradisi keilmuan Islam yang kaya raya itu untuk menjawab persoalan-persoalan memaknakan slogan “ISLAM PENYELESAIAN”?


Jangan pergi kepada ummah yang termanya terlalu dramatik itu. Perlu dijawab terlebih dahulu, perlukah sebuah gerakan Islam kepada sains sosial?


Soalan ini sering menghantui fikiran saya.


Sebagai seorang pelajar yang muhajir dari Syariah kepada Sains Sosial, soalan sebegini sering mencabut ketenteraman diri saya. Tentu sahaja setiap orang akan menganggap bidang yang dipelajarinya sebagai penting belaka untuk ummah ini. Namun saya runsing memikirkan tentang kedudukan sains sosial bukanlah untuk bertanding tentang bidang siapa yang lebih penting dari bidang yang lain. Tetapi saya memikirkan bagaimanakah kesan sains sosial meminggirkan gerakan Islam, dan bagaimanakah kesan gerakan Islam meminggirkan sains sosial?


Walaupun gerakan Islam mendabik dada bahawa imej ‘parti kampung’nya telah lama ditinggalkan berikutan penglibatan golongan profesional yang cukup memberangsangkan, malah dikatakan berupaya untuk kembali ke imej asal dengan nama-nama tokoh penggerak seperti Zulkifli Muhammad dan Burhanuddin al-Helmi yang juga dikategorikan sebagai golongan profesional, hakikatnya kenyataan ini mesti lebih dihalusi. Biar pun keterlibatan golongan profesional di dalam politik Islam semakin memberangsangkan, namun golongan profesional itu kebanyakannya adalah mereka yang datang dari disiplin hard science.


Gerakan Islam mengalami lambakan jurutera.


Gerakan Islam mengalami lambakan doktor.


Ia suatu perkembangan yang memberangsangkan. Tetapi ke mana perginya golongan profesional dari soft science? Jika soft scientist mahu dianggap profesional?


Di mana ahli sejarah dalam gerakan Islam?


Di mana political scientists?


Ke mana sociologists, anthropologists, psychologists, economists malah educationists dalam arus perdana gerakan Islam?

ASAL USUL KETERLIBATAN


Mengajak seorang pelajar kejuruteraan dan kedoktoran kepada kegiatan dakwah dan mungkin juga siasah, adalah lebih ketara dan berhasil berbanding dengan usaha mengajak pelajar sejarah, sosiologi dan sains politik kepada kegiatan seperti ini.


Ini adalah kerana pelajar kejuruteraan dan perubatan akan dengan cepat melihat gerakan dakwah itu sebagai pelengkap kepada ‘kekurangan’ dirinya sebagai pelajar ‘bukan agama’. Mereka akan melihat peluang terlibat di dalam usrah dan dakwah sebagai peluang untuk memperbaiki diri dan seterusnya meletakkan diri mereka di atas landasan yang betul dalam beragama.


Tetapi mereka tidak akan mencabar content Tarbiyah apatah lagi retorik dakwah dan siasah!


“Saya tersinggung apabila ustaz menganggap pelajar kejuruteraan tidak cukup cerdik untuk mengkritik dakwah!”, keluh seorang teman.


Maafkan saya.


Saya bukan menyentuh soal cerdik atau kurang cerdik. Keupayaan mengkritik ini tidak bersangkut kepada cerdik atau tidaknya seorang pelajar, tetapi ia berkaitan dengan nature pembelajarannya terutamanya jika pelajar itu mengikat dirinya hanya kepada silibus dan hidupnya hanya untuk lulus periksa.


Teori-teori yang dipelajari di dalam pure science, tidak menuju secara langsung kepada menghasilkan contradiction terhadap usrah, dakwah dan siasah yang ada di sekelilingnya.


Ketika seorang pelajar kejuruteraan kimia sedang belajar tentang ChE process dan berurusan dengan Gibbs phase rule dan bezanya dengan Degrees-of-freedom analysis, amat sulit untuk dirinya berfikir pada masa yang sama tentang hubungkait subjek ini dengan dakwah yang disertainya. Kecuali hingga anda mengorek falsafah di sebalik aplikasi teori-teori ini dan pasti you have to be exteremely smart to do so!


Begitu juga dengan pelajar perubatan. Semasa dirinya meneroka molecular dan cellular systems, the integumentary system dan the skeletal system, adalah terlalu jauh untuk dirinya berfikir tentang usrah dan dakwah yang disertainya kecuali di sekitar persoalan “betapa agungnya ciptaan Allah hasil kajianku terhadap tubuh manusia ini”. Namun bagaimanakah kesedaran itu boleh membawa dirinya kepada mengkaji mekanisma rasional perbuatan manusia dan implikasinya kepada kehidupan… you have to be extremely smart to do so!


Maka tarbiyah dan dakwah lebih disambut secara subur oleh pelajar di bidang hard science tanpa ada sebarang konflik dengan bidang pengajiannya. Malah gerakan dakwah juga berebut-rebut mahu menerima keahlian mereka kerana ia meningkatkan imej kumpulan masing-masing.


Kumpulan saya ada ramai doktor.


Kumpulan saya ada ramai jurutera.


SAINS SOSIAL MENCETUSKAN KONFLIK


Tolaklah ke tepi pelajar-pelajar dari kategori yang belajar sekadar mahu lulus periksa. Perbincangan saya ini tidak ada kena mengena dengan pelajar atau sesiapa yang berkata “entahlah, aku pun tak tahu kenapa aku ambil bidang ini!” Golongan seperti ini mungkin lulus cemerlang di dalam bidang sains politik, namun tidak tahu menahu tentang apa yang berlaku di sekitarnya dan menjadi mangsa pertama percaturan politik aplikasi biar pun dia itu wira politik teori di atas sekeping ijazah.


Namun, apa yang menjadi fokus saya ialah kepada pelajar yang sentiasa peka, belajar dan memikirkan tentang pelajarannya, serta apa hubung kait pelajarannya itu dengan kehidupannya di luar bilik kuliah dan perpustakaan.


Seorang pelajar sejarah, akan belajar tentang sejarah kemunculan idea-idea yang ada hari ini.


Sebelum bercakap tentang ancaman sekularisma kepada ummah, mereka telah terlebih dahulu perlu belajar tentang sekularisma era George Holyoake malah dikorek hingga ke akar umbinya seawal Ibn Rushd dan Averroism school of philosophy.


“Sekularisma ialah memisahkan agama dari politik. Sekularisma adalah jalan terpantas untuk seseorang itu menuju Riddah!”, kata seorang naqib di dalam usrahnya.


Idea-idea sebegini akan segera menyebabkan pelajar sains sosial di bidang sejarah dan sains politik rasa terganggu. Mereka akan segera merasakan bahawa kefahaman tentang sekularisma yang sedemikian rupa adalah terlalu dangkal dan tidak keterlaluan boleh dikatakan sebagai rubbish! Apakah content Tarbiyah kumpulan dakwah ini? Apakah mereka faham dengan apa yang mereka perkatakan? Soalan-soalan sebegini datang bertubi-tubi on daily basis kepada seorang pelajar sains sosial.

Sebelum bercakap tentang ancaman Islam Liberal, atau mengkritik Nurcholis Majid (Cak Nur), pelajar sains sosial telah terlebih dahulu dituntut agar mendefiniskan liberalism dalam konteks yang betul. Mereka telah terlebih dahulu perlu mengetahui pandangan orang-orang seperti Adam Smith, dan mengenal pasti perbezaan trend yang wujud di bawah slogan liberalism seperti Manchester Liberalism, Cultural Liberalism, Political Liberalism, Sosial or Neo Liberalism dan sebagainya.


“Liberalisma ialah usaha untuk membebaskan manusia dari ikatan kepada agama. Ia membuka ruang kepada manusia untuk bebas memilih sama ada mahu berdosa atau berpahala dan kita tidak berhak berkata apa-apa. Antum mahu negara kita jadi seperti ini?”, tanya seorang naqib kepada ahli usrahnya.


Pandangan penuh emosi dan bernada tinggi ini, akan segera menyebabkan pelajar sains sosial di bidang sejarah, sains politik dan ekonomi akan berasa terganggu.


“Naqib aku ni faham ke apa benda yang dia cakapkan ini?”, rungut hati seorang pelajar sains sosial yang juga dididik agar sami’na wa atha’na atas nama amal jama’ie.


Itu di peringkat teori dan kefahaman.


Dalam ertikata yang lain, saya cuba untuk mengajak kita semua melihat di mana rasionalnya pelajar sains sosial enggan mendekati kumpulan dakwah terutamanya yang berpegang dengan agenda Islamism. Mereka akan menganggap kumpulan ini hanya beretorik dan tidak mempunyai apa-apa kefahaman yang bersifat substantial kerana untuk berjuang menentang kebejatan sekularisma, mereka hanya berpada dengan definisi sekularisma yang dihafal dari mulut amir atau pemimpin mereka yang mursyid.


Cakap kosong semata.


APLIKASI SAINS SOSIAL


Itu di peringkat teori dan kefahaman.


Apabila persoalan ini dibawa ke peringkat mengaplikasikan teori sains sosial, konflik di antara gerakan dakwah dan islah dengan sains sosial akan jadi lebih meruncing.


Bagi sebuah gerakan yang berhasrat untuk mengubah masyarakat dan sistemnya, mereka perlu mempunyai kaedah yang jelas dan tepat dalam menganalisa masyarakat. Ahli sains sosial seperti sociologist dan anthropologist akan menganalisa masyarakat dengan disiplin dan metodologi yang boleh diukur dan berasas.


Misalnya, untuk sebuah gerakan Islam membuat keputusan tentang pendiriannya berhubung dengan trend yang wujud di dalam masyarakat terhadap isu-isu yang diperjuangkannya, mereka perlu melakukan kaji selidik. Survey sebegini mesti dilakukan dengan cara yang betul, memenuhi tuntutan kualitatif dan kuantitatif terhadap sampel yang terbabit supaya mereka mendapat keputusan yang tepat tentang gambaran sebenar kefahaman serta reaksi masyarakat kepada apa yang mereka perjuangkan.


Tetapi, sejauh manakah gerakan Islam memperlengkapkan dirinya dengan hal ini?


Apakah setiap kali gerakan Islam di mana-mana bahagian dunia kalah di dalam pilihanraya maka ia mesti berpunca daripada penyelewengan pemerintah dalam mengendalikan proses pengundian semata-mata?

Bagaimana pula kemungkinan perjuangan yang tidak bersandarkan asas? Memperjuangkan satu isu tanpa mempedulikan sejauh mana kefahaman masyarakat tentang isu tersebut, sejauh mana mereka memahaminya, sejauh mana relevannya isu yang dibawa… dan semua ini gagal dijawab kerana gerakan Islam tidak menyelidiknya?


Malah jika ada dakwaan bahawa penyelidikan dibuat, apakah asas penyeldikan berkenaan? Mampukah ia berdiri teguh jika ditimbang dengan neraca sains? Atau hanya sangkaan semata-mata?


KERISAUAN YANG BERASAS


Inilah yang mencetuskan kerisauan kepada saya.


Isu ini bukan sahaja isu gerakan Islam, malah isu masyarakat kita secara keseluruhannya. Kita menganggap manusia itu mudah kerana setiap kita ini juga adalah manusia. Kita lupa bahawa manusialah yang menentukan matlamat, manusialah yang menghasilkan mesin dan manusialah yang menghasil dan menggunakan teknologi. Sebelum matlamat dicabar, mesin dianalisa, teknologi dinilai dari segi etika, kita lupa kepada keperluan mendalami prima causa dan pemula segalanya… manusia.


PENYELESAIAN


Tidak sedikit pelajar kejuruteraan dan perubatan malah jurutera dan doktor sendiri yang dinamik dalam fikrah dan gerak kerjanya. Tetapi mereka berupaya untuk menjadi begitu apabila mereka keluar dari sekadar memperhambakan diri kepada silibus dan profesyen masing-masing. Mereka tidak hanya membaca buku teks kejuruteraan untuk profesyen dan buku teks Hasan al-Banna dan Mustafa Masyhur untuk dakwahnya, sebaliknya mereka meluaskan bacaan dan kefahaman dengan mengambil buku-buku Current Affairs, Political Science, Falsafah, Sejarah dan menganggap semua itu sebagai sebahagian dari keperluan Tarbiyah dan BEKALAN UNTUK MEMENANGKAN ISLAM.


Tidak sedikit pelajar Syariah dan ustaz ustazah yang dinamik, tetapi mereka menjadi dinamik hanya selepas mereka berjaya memecahkan tembok sangkaan bahawa “ilmu itu ialah apa yang Allah cakap, apa yang Nabi cakap: maka jika sudah faham Tafsir dan faham Hadith, saya telah faham segala-galanya”.


Saya setengah mati mahu keluar dari tembok itu.


Sesungguhnya jalan untuk memenangkan Islam itu tidak semudah yang disangka…


Sejauh mana kita semua bersedia KE ARAH MEMENANGKAN ISLAM?


Abu Saif @ www.saifulislam.com


Sunday, March 15, 2009

Pilihanraya kampus di Malaysia panas.


Sumber : http://www.malaysiakini.com/letters/96599

Pilihanraya kampus kali ini amat hangat sekali dan sama taraf dengan pilihanraya umum ataupun pilihanraya kecil dalam negara. Barang kali kerana edah pilihanraya kampus kali ini sama dengan by pilihanraya kecil di Kuala Terengganu, maka aksinya adalah sama. Seperti biasa wujudnya surat layang, fitnah, laporan polis dan terkini meletak kepala babi dalam surau di UM.


Di UKM, mahasiswa buat laporan polis kerana ugutan dalam SMS dan panggilan telefon. Di UIAM dan UPM pula suara bising berhubung tarikh pilihanraya dan beberapa syarat tertentu, turut berkumandang. Semua ini kebanyakannya berkisar dalam kelompok mahasiswa Islam.Penulis melihat perkara ini adalah terjemahan daripada sikap pemimpin yang gagal. Gagal bertindak sebagai khalifah dan gagal menjalankan amanah. Kenapa? Pertama soal label.


Sebenarnya tidak perlulah diletak label sama ada pro-mahasiswa atau pro-aspirasi kerana semua orang sama ada di dalam atau di luar kampus, termasuk di kampung, sudah tahu bahawa yang mengaku pro-aspirasi itu adalah yang menyebelahi Barisan Nasional, manakala pro-mahasiswa pula ialah pembawa bendera PAS, DAP dan PKR.Kedua, penulis sangat khuatir dengan tindakan segelintir pihak yang suka menangguk di air keruh. Di saat umat Islam ditekan kiri dan kanan, dalam dan luar negara, maka sangatlah perlu semua mahasiswa mengambil sikap 'ihtiat' (berhati-hati) agar apa-apa yang dilakukan itu, tidak mencederakan akidah walaupun untuk mendapatkan kuasa. Islam tidak mengiktiraf matlamat menghalalkan cara. Walaupun niatnya baik untuk mewujudkan saf kepimpinan yang Islamik tetapi kalau strategi kempen disaluti dengan najis propaganda hitam, kaedah Machiavelle, petikan nas agama di luar konteks, kemenangan tersebut adalah tidak bermakna, berdosa dan haram.Ketiga, politik kampus sepatutnya menjadi contoh kepada masyarakat luar agar berpolitik secara sihat sebagaimana kehendak Islam atau ilmu siyasah yang mana matlamatnya untuk memberikan perkhidmatan kepada rakyat.


Amat malang sekali bila mana kini masyarakat tertanya-tanya di mana lagi contoh yang boleh diambil kerana mahasiswa juga turut terpengaruh dengan budaya songsang politik Barat yang menjadi idola tokoh masing-masing.Penulis menyeru semua mahaguru di universiti agar bangkit untuk membanteras penyakit yang sedang melanda umat Islam di Malaysia ini. Di samping doa, munajat serta solat hajat yang dilakukan saban hari, sumbangan berbentuk tulisan, syarahan, khutbah serta wawancara perlu di pergiatkan lagi oleh kaum cendikiawan agar umat Islam bangkit dari candu politik yang kini kian memakan diri. Ayuh bebaskanlah umat Islam dari rasa syok sendiri, hipokrit dan mimpi yang asyik.

Sunday, March 8, 2009

Pengumuman




Assalamu'alaikum kepada pelawat-pelawat blog PMK PERMAI ini,

apa khabar anda semua?

Saya ingin membuat satu pengumuman.

Pada penghujung tahun lepas, PERMAI ada mengadakan Sayembara Cerpen Islami PERMAI 2008. Justeru,4 penulis telah terpilih dalam menjadi pemenang teratas.

Maka mulai minggu hadapan, maka blog PMK PERMAI ini akan menyiarkan cerpen-cerpen tersebut bermula dengan pemenang tempat keempat.

Harap pelawat-pelawat setia menanti.

Teruskan bersama kami dengan pelbagai pengisian yang menarik